Irwin G. Ohlsson (1913 – 1996)

Říká se, že Irwin G. Ohlsson byl Henry Ford letecko-modelářských motorů. V roce 1934 vyrobil své dva první miniaturní motorky. Oba o zdvihovém objemu .12 kubických palců (1,97 ccm), jeden poháněl malý kabinový model a druhý model dvouplošníku. Jeho otec, profesor na losangeleské střední škole, zemřel velice záhy, aniž by se dočkal synových úspěchů.

Irwin_Ohlson_2
První motorek Ohlsson .12

Irwinův první „velký“ motor byl upravený lodní motorek, který zakoupil od Billa Atwooda. Byl poměrně těžký, proto jej Irv zastavěl do kabinového modelu o rozpětí 8 stop, který zalétal v Mines Field, ve východní části Los Angeles. V roce 1934 se zúčastnil soutěžního létání v Akronu ve státě Ohio. Přestože měl nemalé šance v závodním poli, nepovedlo se mu motor nastartovat (díky teplému počasí s teplotami přes 100 stupňů Fahrenheita) a soutěž neodlétal. Po tomto zklamání se přihlásil na soutěž leteckých modelů v Sacramentu ve státě California, kde vyhrál první místo letem trvajícím přes hodinu.

Irwin_Ohlson_4
Motor Miniature zastavěný v modelu Pacemaker

Irwinův zájem o modelářské motory pokračoval do té doby, kdy se je rozhodl vyrábět a prodávat sériově. Dal se dohromady s Frankem Bertellim, Irwin si půjčil 1300,- USD od matky – což byly vyplacené peníze z pojistky jeho otce. Frank si také půjčil stejný obnos od rodičů. Ohlsson s Bertellim dále kontaktovali Harryho Rice, který zajistil vývojové a výrobní přípravky pro odlévané díly a dodávku většiny strojově obráběných částí pro první motor – Ohlsson Miniature. Byl to motor o obsahu .56 kubických palců, který společně se stavebnicí motoru a jeho příslušenstvím započal byznys, jenž se rozrostl v jedno z nejznámějších jmen v modelářství.

Neznám dnes modeláře, který by nebyl zasažen něčím z Irwinova úsilí, které věnoval leteckým motorům. Všichni víme o úspěchu, jehož dosáhla jeho firma. Časopis Engine Collector’s Journal zmapoval a zveřejnil 78 různých motorů, které byly vyráběny do roku 1957. Dnes jsou motory Ohlsson vyhledávané mezi historickými modeláři (SAM) jednak do sbírek a také pro pohon jejich modelů. Konají se také speciální soutěže, kde pro pohon modelů jsou určené pouze motory Ohlsson a je úžasné, že motory běhají stále perfektně i po několika desetiletích.

V roce 1982 byl Irv vážně zraněn, když se svou ženou Annie přecházeli ulici a byl sražen autem. Jejich životy již nebyly nikdy jako před touto tragickou nehodou a Irwinovo zdraví se začalo více zhoršovat, zvláště po té, kdy Annie utrpěla mozkovou mrtvici v roce 1996.

Annie byla umístěna do léčebny pro dlouhodobě nemocné, kde zemřela čtyři týdny a dva dny po Irwinovi. 30. května 1996 se konala vzpomínková bohoslužba, které se zúčastnil Frank Bertelli – Irwinův první partner. Irwin s Annie měli dvě děti, dceru Sigrid a syna Guse.

S odchodem Irwina G. Ohlssona jsme ztratili jednoho z největších pionýrů našeho hobby a vzácného přítele nás všech.

Dan Lutz, AMA

  • 1934 – Vyrobil první dva motorky o obsahu .12 cu.in.
  • 1937: Zvítezil v soutěži leteckých modelů státu California s modelem Pacemaker, který navrhnul a postavil
  • 1943 -1946: Prezident AMA
  • do 1953: Vyráběl vlastní motory s Frankem Bertellim, následně s Harry Ricem
  • 1953: Vyvinul žhavící svíčky a palivo pro motory s touto svíčkou
  • polovina – 50.let: Spolupracoval při návrhu zapalovacách systémů pro letecký průmysl
  • 1975: Člen síně slávy „Model Aviation Hall of Fame“
  • 1978: Člen síně slávy „National Free Flight Society Hall of Fame“
  • 1989: Člen síně slávy „Society of Antique Modelers Hall of Fame“