Motory zlaté éry – Brown Junior

Motor BROWN JUNIOR se vyráběl se v mnoha verzích od roku 1932 asi až do roku 1945 a stal se skutečnou „legendou“, protože koncem 30. let poháněl asi naprostou většinu motorových modelů snad po celém světě!

U nás jej poprvé popsal známý český modelářský průkopník a publicista Karel Pečiva v časopise MLADÝ LETEC z března roku 1937, kde uveřejnil i jeho pěkný technický nákres.

V článku K. Pečiva mimo jiné píše :

Pro Československo byly zakoupeny 2 motorky tohoto typu. Pro jeden postavil pražský modelář Jarda Horáček přesnou kopii sportovního letadla E-114 „Praga Baby“ a dosáhl pěkných úspěchů. Model i jeho let byl filmován pro žurnál „Foxův zvukový týdeník“ (viz. přiložené fotografie).

Jarda-Horacek-s-modelem-E-114-Praga-Baby---Mlady-letec,-brezen-1937

Technická data motoru BROWN JUNIOR :

Motor jest konstruován jako jednoválec 2-takt o obsahu 15,35 cm3 (zde se autor ale spletl, obsah tohoto motoru je 9,75 cm3 – poznámka autora), s bateriovým zapalováním a knotovým splynovačem. Vrtání 27,78 mm, zdvih 25,4 mm, výkon 0,2 ks, 1200 – 6000 obrátek za min. Váha: kompletní motor se zapalovací cívkou, kondensátorem a nádrží 226 gr. Váha s benzinem, dvěma bateriemi a vrtulí 567 gr.

Nakres-motoru-BROWN-JUNIOR-

Motorová skříň litá do kokily z lehké slitiny (aluminium a hliník). Válec ocelový se zalisovanými žebry a nitrován (zde je také chyba, válec motoru byl totiž vysoustružen z jednoho kusu z oceli včetně chladicích žeber – poznámka autora). Rovněž píst ocelový, nitrovaný. Mezi válcem a pístem je jen nepatrná vůle, takže kroužky odpadají. Pístní čep ocelový, kalený. Kliková hřídel jednostranně uložená, kovaná, kalená a broušená. Ložisko hřídele vytočeno z bronzu, s tlakovým mazáním. Vačka přerušovače zapalování ocelová, upevněná na klikové hřídeli. Přerušovač : ocelová kalená pružina opatřená kontaktem z tungstenu proti opálení. Ojnice kovaná, ocelová. Splynovač knotový, opatřený mikrometrickou regulací směsi a difuzorem.

Benzinová nádrž o obsahu směsi (benzin a olej) pro 10ti neb 18timinutový let je připevněna na motorovém loži. Může však býti použito nádrže i o větším obsahu pro lety delší. Zapalovací cívka a kondensátor specielně konstruován. Svíčka abnormální a vyjímatelná. Motor, nádrž, zapalovací cívka a kondensátor jsou upevněny na dvou dřevěných lištách, jež tvoří jakési sáňky, neb motorová lůžka, čímž je usnadněna montáž do modelu, neboť vše je již předem zapojeno továrnou a stačí jen připojiti baterii a nalíti benzin.

Podrobný popis tohoto motoru byl uveřejněn také i v knize Jaroslava Vyskočila „Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem“, která byla vydána roku 1939.

Pěkný popis motoru BROWN JUNIOR a jeho historie byl také napsán Jiřím Kalinou v jeho známé knize „Modelářské motory“, I. díl, z roku 1980 :

V roce 1932 zkonstruoval Bill Brown ve Philadelphii benzinový motor BROWN JUNIOR, který byl později vyráběn sériově firmou JUNIOR MOTORS CORPORATION a dosáhl mezi modeláři největší obliby v letech 1936 až 1939. Byl to skutečně první masově používaný modelářský motor a stal se vzorem pro řadu dalších konstrukcí.

BROWN JUNIOR : vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec se zapalováním jiskřivou svíčkou; sání řízené pístem, příčné vyplachování. Zdvihový objem – 9,75 cm3, vrtání/zdvih – 22,2/25,4 mm; výkon – 0,2 kW při otáčkách 1200 až 5000 l/min s vrtulí 350/250 mm; hmotnost s palivovou nádrží, cívkou a kondensátorem – 450 g.

Válec motoru byl vysoustružen z oceli včetně chladicích žeber, přepouštěcí kanál byl k němu připájen mosazí nebo mědí a trubka karburátoru byla přivařena. Ocelový píst bez kroužků měl deflektor. Válec byl našroubován do klikové skříně z hliníkové slitiny (odlité již moderně pod tlakem do kovové formy) uzavřené vzadu ocelovým víkem se závitem. Zapalovací svíčka značky AC nebo CHAMPION byla již malého provedení pro modelářské motory. Válcová palivová nádrž z ocelového plechu byla upevněna ke klikové skříni. Karburátor se stavitelnou jehlou byl nad nádrží motoru. Přerušovač zapalování byl na klikové skříni zespodu za unášečem vrtule a nastavoval se plechovou kulisou. Vyplachování motoru bylo tzv. tříkanálové, píst otevíral tři kanály : sací, přepouštěcí a výfukový. To bylo základní uspořádání dvoudobého motoru, dnes již zastaralé a používané jen ojediněle. Dva motory BROWN JUNIOR dovezl do Československa v roce 1935 Jaroslav Vyskočil. Jeden zkoušel Jaroslav Brož, na druhý postavil pražský modelář Jaroslav Horáček volně létající maketu čs. sportovního letadla PRAGA BABY E-114 o rozpětí křídla 2400 mm a vzletové hmotnosti 1700 g. Model z tuzemského materiálu dobře létal, objevil se dokonce v tehdejším Foxově filmovém týdeníku.

Motor BROWN JUNIOR byl vzorem pro vývoj nejen u nás, ale i v SSSR, Anglii, Francii, Japonsku a jinde. Například odborný učitel na průmyslové škole v Kutné Hoře J. Knopp zhotovil jeho funkční kopii a výrobní dokumentaci zveřejnil ve známé Vyskočilově knize „Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem“, která vyšla v roce 1939…

(Konec výňatku z knihy J. Kaliny : Modelářské motory, I. díl, rok 1980)

V obou výše uvedených popisech motoru BROWN JUNIOR je sice uvedeno několik rozdílných údajů, ale to mohlo být zapříčiněno také tím, že motory tohoto typu byly vyráběny od roku 1931 v několika verzích s označením A, B, C, D a M (M = Marine, s chlazením válce vodou) a jednotlivé verze se od sebe odlišovaly třeba provedením pístu, který byl u některých ocelový lapovaný, u jiných hliníkový s pístními kroužky, dále provedením přerušovače, tvarem a umístěním nádrže, koncepce motoru ale zůstala stejná až do ukončení výroby v roce 1945.

Celkem bylo vyrobeno neuvěřitelných více jak 54.000 kusů tohoto motoru všech verzí, největší počet jich byl vyroben ve verzi D v letech 1938 a 1939 – 31.900 kusů, ale i ty se mezi sebou lišily ve tvaru přerušovače a nádrže.

Dobove-obrazky-motoru-BROWN-JUNIOR-

Ve své sbírce motorů mám krásně zachovalý BROWN JUNIOR .60 verze „D“ výrobního čísla D 12733 z roku 1938, který má hliníkový píst opatřený dvěmi pístními kroužky, jehlu karburátoru tvoří jen o 900 zahnutý ocelový drát, který je jen jednostranně zbroušený „na plocho“ (tedy ne do kužele) a ten je v trysce jen volně otočný, bez jakékoliv aretace, což asi nebylo praktické, proto se toto provedení vyrábělo jen krátce a další série měly již klasickou „kuželovitou“ jehlu karburátoru se závitem. Plechová válcová nádrž mého motoru o objemu asi 34 cm3 není k motoru nijak připevněna, je sice umístěna pod karburátorem, ale pomocí bočních plechových patek se přišroubuje na motorové lože. Motor váží jen 192 gramů (!), nádrž má 21 gramů, celkem tedy váží jen 213 gramů a je to tedy asi vůbec nejlehčí benzinová „desítka“ s jiskřivou svíčkou! Motor je plně provozuschopný, má velmi pěknou kompresi, dobře se startuje a s vrtulí FORTE 14×6″ (356 x 152 mm) točí 5.400 ot/min.

BROWN-JUNIOR-004

BROWN-JUNIOR-003

BROWN-JUNIOR-002

BROWN-JUNIOR-009

BROWN-JUNIOR-005

V letech 1975 až 1977 byly v USA vyráběny firmou Herb Wahl také nádherné repliky tohoto legendárního motoru ve verzích 40th ANNIVERSARY BROWN, CUSTOM a SPECIAL, které jsou také sběrateli motorů vysoce ceněny, protože jsou nádherně zpracovány a perfektně běhají! Tyto repliky se občas objevují na dražebním serveru E-BAY v USA, stejně tak i originální motory, kterých se také díky vysokému počtu vyrobených kusů poměrně dost zachovalo až do dnešní doby, ovšem ne vždy v dobrém stavu, protože byly v „historických dobách“ s oblibou opravdu hodně provozovány…

Jaromír PIPEK